Velkommen til gudstjeneste

Vores gudstjenester er det samlende sted i Herning Bykirke, et sted, hvor Gud møder os, hvor vi møder hinanden og hvor vi ønsker at flere skal møde Gud. Vi håber, at du vil befinde dig godt her.

Har du en kommentar til gudstjenesten? Skriv den her

Dagens gudstjeneste

Tilmelding til søndagens gudstjeneste

Vi livestreamer fortsat vores gudstjenester på facebook.com/herningbykirke, men har mulighed for, at vi kan være op til 65 deltagere + frivillige.

Ønsker man at deltage gudstjenesten, skal man tilmelde sig via bookingformularen nedenfor.

Sådan gør du:

  • Meld dig til i god tid, så du er sikker på en plads.
  • Frivillige skal ikke tilmelde sig.
  • Angiv samlet antal (både børn og voksne)
  • NB: Du modtager ikke en bekræftelsesmail.
  • Fortryder du eller ændrer antal, så kan du via samme formular ændre/slette din tilmelding.

Søndag, tema, præst og gudstjenesteleder

#REF!

Forløb, sange og tekster

#REF!

Vi præster er til rådighed

Er du syg, har du brug for at tale med en? Ønsker du forbøn, skriftemål, nadver eller andet, så kontakt endelig en af os. Det samme gælder, hvis du har spørgsmål af den ene eller anden art.

Du kan også booke en online samtale med en af os på www.herningbykirke.dk/book

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er mini-, børne- og juniorkirke (se mere info nedenfor).

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er ikke børne- og juniorkirke til denne gudstjeneste, men stadig minikirke.

EFTER GUDSTJENESTEN er der gratis kaffe og fællesskab i caféen, hvor alle er velkomne! 

EFTER GUDSTJENESTEN er der fællesspisning i caféen. Alle er velkomne.
0-3 år: gratis
4-12 år: 10kr
12 - år: 30kr

Fastelavsgudstjeneste fastelavn søndag (3. marts 2019 kl 10)

Hvad er der i tønden?

Sådan lyder temaet for denne fastelavnsgudstjeneste. Gudstjenesten er en GENERATIONSGUDSTJENESTE, dvs. en gudstjeneste for alle generationer.

Det skal handle om masker og om at slå på tønden. Hvordan det er relevant for både børn og voksne kan du høre mere om til denne gudstjeneste.

PRÆST: Søren Mejer Overby

GUDSTJENESTELEDER: Kurt Pedersen - gudstjeneste@herningbykirke.dk (kontakt vedkommende inden gudstjenesten, hvis du har en meddelelse).

EFTER GUDSTJENESTEN er der fastelavnsboller og tøndeslagning. 

Se dagens bibeltekster her

Prædiketekst: 5 Mos 18,9-15
Moses sagde til Israels folk: »Når du kommer ind i det land, som Herren din Gud vil give dig, må du ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting, som folkene dér gør. Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; udadlelig skal du være over for Herren din Gud. De folk, du skal fordrive, lytter til dem, der driver trolddom eller spådomskunst; men det har Herren din Gud ikke givet dig lov til. Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham skal I adlyde.«

Evangelielæsning: Luk 11,14-28
Engang var Jesus ved at uddrive en dæmon, som var stum. Da dæmonen var faret ud, begyndte den stumme at tale, og folkeskarerne undrede sig. Men nogle af dem sagde: »Det er ved dæmonernes fyrste, Beelzebul, at han uddriver dæmonerne.« Andre ville sætte ham på prøve og krævede et tegn fra himlen af ham. Men da Jesus kendte deres tanker, sagde han til dem: »Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og hus falder over hus. Hvis nu også Satan er kommet i splid med sig selv, hvordan kan hans rige så bestå? I siger jo, at jeg uddriver dæmonerne ved Beelzebul. Men hvis jeg driver dæmonerne ud ved Beelzebul, ved hvem uddriver jeres egne folk dem så? Derfor skal de være jeres dommere. Men hvis det er ved Guds finger, at jeg driver dæmonerne ud, så er Guds rige jo kommet til jer. Når en stærk mand fuldt bevæbnet vogter sin gård, kan hans ejendele være i fred. Men kommer der en, der er stærkere, og overvinder ham, tager han straks alle de våben, som den anden havde sat sin lid til, og fordeler byttet. Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder. Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men uden at finde den. Så siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af. Og når den kommer, finder den det fejet og prydet. Så går den ud og tager syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første.« Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han svarede: »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«

Kommentér / spørg

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dagens gudstjeneste, prædikenen eller noget tredje, så skriv her (offentliggøres ikke):

Skriv navn / tlf. / mail hvis du ønsker svar :)

Dagens gudstjeneste

En typisk gudstjeneste (med forklaringer)

Indledning

Velkomst

Dagens tema præsenteres

Skriftemål eller barnedåb

Skriftemål er en mulighed for hver især at være ærlig over for Gud, bekende sin synd og få tilsagt syndernes forladelse. Ønsker du et personligt skriftemål kan du læse mere om det her og kontakte vores præst).

Er der dåb, går dette i stedet for skriftemålet. 

Lovsang

Sange, vi synger om og til Gud, hvor vi sætter ord på tro, tvivl og håb og takker ham for hvem han er.

Om man under sangen sidder, står, knæler, løfter hænder, lukker eller åbner øjne, er helt op til lyst og temperament!

Trosbekendelse

Den Apostolske Trosbekendelse er den ældste trosbekendelse, og den som næsten alle verdens kirker bygger på. Ordet apostolsk betyder, at den går tilbage til de første apostles tid. Altså de første mennesker, som forkyndte det kristne budskab.

Børnekirkesang og afgang til mini-, børne- og juniorkirke

Alle børn inviteres op foran for at synge vores børnekirkesangen. Efter sangen er alle børn og juniorer velkomne til:

  • Minikirke (0 – 4 år i følge med voksen): er i caféen
  • Børnekirke (4 år – 2. kl.): Er i børnekirkelokalet
  • Juniorkirke: (3.-6. kl.): Er i juniorkirkelokalet

Børnene kommer tilbage inden nadver!

Til de fleste gudstjeneste kan du også følge gudstjenesten på livesteam i caféen.

Ord

Tekstlæsninger

Her læses prædiketeksten + en tekst fra Det Gamle og/eller Det Nye Testamente. Find dem ovenfor!

Prædiken

Holdes typisk af kirkens præster og varer ca. 20 minutter. Hør tidligere prædikener her!

Fællesskab

Åben mikrofon

Mulighed for at dele oplevelser, tanker, forbønsemner, vidnesbyrd og ord med hinanden.

Paulus i 1. Korintherbrev kap 14, vers 26
"Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse."

Menighedsbøn

En fra menigheden beder en bøn på vegne af hele menigheden. Vi beder for verden, kirken, mennesker omkring os og os selv.

Nadver (lovsang og mulighed for forbøn imens)

Nadver er et måltid, som Jesus inviterer os til. Her rækker han os sit legeme og blod i skikkelse af et lille stykke brød og lidt vin, som tegn på at han har betalt for al den synd, som vi bærer på. Det er Guds måde at gøre det konkret for os, at vi er tilgivet. Alle der gerne vil tage imod det, er velkomne til at være med ved nadveren.

Forbøn handler om, at du kan gå hen til en fra menigheden og nævne noget du gerne vil at vedkommende beder for på dine vegne. Det kan være om dig selv eller andre. Alt hvad du nævner for vedkommende er fortroligt og siges ikke videre til andre.

Afslutning

Meddelelser

Her gives meddelelser om kommende arrangementer og lignende. Har du noget du gerne vil give besked om, skal du senest inden gudstjenesten kontakte gudstjenestelederen.

Velsignelsen

Denne velsignelse er et citat fra 4. Mosebog kapitel 6, vers 24-26:

"Herren velsigne dig og bevare dig, Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig, Herren løfte sit ansigt mod dig og give dig fred."

Indholdmæssigt betyder det, at Gud ser på os med nådige øjne, fordi Kristus står ved vores side, og har taget alt det, vi skylder Gud, på sig! Derfor kan vi have fred. Derfor er vi velsignede!

 

Lovsang

Vi slutter gudstjenesten i lyset af Guds velsignelse og synger en sang hvor vi takker Gud!

Herefter er der enten fællesspisning eller kaffe i caféen. Alle er meget velkomne!

Vil du vide mere?

Følg med

Nyhedsbrev og facebook

Ud over vores kalender kan du følge med i hvad der sker her:

Kontakt

Hiv fat i en
  • Er du ny i kirken og vil vide mere?
  • Vil du gerne snakke med en om tro, eller har du spørgsmål til prædikenen?

Så henvend dig til præsten eller velkommerne, som står og hilser på alle i døren (dem der bærer keyhangers om halsen).

Find kontaktoplysninger her

Næste gudstjeneste: