Om Herning Bykirke under Coronatiden

ENDELIG kom beskeden. Vi kan nu mødes i kirken uden restriktioner. Hvor er det skønt.

• Derfor er der ikke længere tilmelding
  • Derfor behøver vi ikke sidde med afstand

Vi skal dog stadig forholde sig til at corona-virusset stadig er her,

• og derfor spritter vi stadig hænder, når vi kommer og går.
  • derfor holder vi afstand i det omfang det er muligt.
  • Hvis man lige har været i nær kontakt med en smittet eller selv viser symptomer på Covid-19, så bliver man selvfølgelig hjemme.

Se information fra kirkeministeriet her!

Vi vil at det skal være trygt at være til gudstjeneste i Herning Bykirke. Derfor overholder vi alle myndighedernes anbefalinger og opmuntrer alle deltagere i at tage medansvar for det!

Søndagsgudstjenester

• Nuværende retningslinier betyder at vi til vores gudstjenester
    • Kan være op til 75 deltagere + frivillige (ca 65 i salen og ca 10 i foyeren).
    • Kan synge med på sange og salmer
    • Kan holde gudstjenester af mere normal længde
    • Kan holde mini-, børne- og juniorkirke.
    • Det er ikke længere et krav at bære mundbind eller visir.
  • Vi livestreamer fortsat vores søndagsgudstjenester på facebook.com/herningbykirke.
    • Deltagere filmes ikke under (kun præst, band, gudstjenesteleder og tekstlæser).

Andre arrangementer og fællesskaber

• Der gælder et arealkrav på 1 person pr. 4 kvm gulvareal i kirken eller lokalet hvis deltagerne går rundt, eller 1 person pr. 2 kvm gulvareal i kirken eller lokalet, hvis deltagerne i det væsentlige sidder ned.

For tiden og mindst til og med 7. februar er det ikke muligt med fysisk fremmøde til vores gudstjenester i Herning Bykirke.
I stedet livestreamer vi vores gudstjenester på www.facebook.com/herningbykirke. Det er som altid søndag formiddag kl 10.

• Alle øvrige arrangementer med fysisk deltagelse er for tiden aflyst.

Retningslinier ved fysisk deltagelse i gudstjenester

• TILMELDING: Man skal tilmelde sig gudstjenesten her (gælder ikke frivillige)
  • SPRIT: Alle skal spritte/vaske hænder. Som minimum når man ankommer og igen når man forlader kirken.
  • AFSTAND: Der skal være mindst 1 meter mellem hver boble, når vi bevæger os rundt.
  • LOVSANG: Når man sidder med 2 meters afstand mellem hver boble må man gerne synge med på sangene.
  • HVIS DU TESTES POSTIV: Skulle det ske at du bliver testet positiv for Covid-19 efter at have været til gudstjeneste i Herning Bykirke, så kontakt Søren(4246 5837/soeren@herningbykirke.dk), så vi kan tage de nødvendige forholdsregler.

Nadverfejringen er lidt anderledes

• Efter indstiftelsesordene deler præsten sammen med 3 andre brød og vin ud til alle i stolerækkerne.
  • Når alle har modtaget brød og vin siger præsten “Dette er Jesu Kristi legeme”, hvorefter alle spiser brødet samtidigt. På samme måde med vinen.
    (Det gør vi for bedre at kunne holde afstand, og fordi vi max må være 88 personer i kirkesalen på samme tidspunkt.

Der livestreames under nadver, men kun bandet bliver filmet.

Der er åben mikrofon efter prædikenen

• Dette bliver ikke filmet (hverken til lukket facebookgruppe eller åben facebookside).
  • Umiddelbart efter åben mikrofon beder vi for de bedeemner der er blevet nævnt eller sendt ind via sms (dette filmes heller ikke).
  • Man skal kunne tale frit uden frygt for at ende på facebook!

Hvordan kan vi hjælpe hinanden?

fx indkøb af mad eller pasning af børn

HJÆLPE I MENIGHEDEN:

Nogle i menigheden bliver måske syge eller kommer i karantæne og har derfor brug for hjælp til indkøb af mad. Andre har måske store udfordringer med at få passet børn fordi begge forældre skal arbejde.

• Skriv i vores forum på facebook (Forum for Herning Bykirke), hvis du gerne vil hjælpe eller har brug for hjælp. Vær så præcis som muligt i beskrivelsen af jeres behov eller muligheder.
  • Benyt endelig også lejligheden til at lægge forbønsemner frem.

HJÆLPE ANDRE:

Forbøn

Lad os bede for vores land og vores menighed

• Vi opmuntrer til, at vi som kirke står sammen i bøn. Lad os i denne tid på en særlig måde bede for vores samfund, de smittede, de udsatte, sundhedspersonale...
  • Vi vil bede hver for sig. Kirkerummet er til rådighed og man er meget velkommen til at tage derhen for at bede, så længe man følger myndighedernes retningslinier. Er man i tvivl om, hvordan man kommer ind i kirken, så kontakt Søren (4246 5837).

Ressourcer man kan benytte sig af i coronatiden

Ressourcer i påsketiden

Her er nogle links til online ressourcer som I kan benytte jer af til at fejre påske. Skriv i vores facebookforum eller send en mail (soeren@herningbykirke.dk), hvis du har flere forslag.

For børn

For familier:

For voksne

Kontakt til præster

Vi præster er, som altid, til rådighed

Er du syg, har du brug for at tale med en? Ønsker du forbøn, skriftemål, nadver eller andet, så kontakt endelig en af os. Det samme gælder, hvis du har spørgsmål af den ene eller anden art.

Du kan også booke en online samtale med en af os på www.herningbykirke.dk/book

Søren Mejer Overby

Præst