Velkommen til gudstjeneste

Vores gudstjenester er det samlende sted i Herning Bykirke, et sted, hvor Gud møder os, hvor vi møder hinanden og hvor vi ønsker at flere skal møde Gud. Vi håber, at du vil befinde dig godt her.

Har du en kommentar til gudstjenesten? Skriv den her

Dagens gudstjeneste

2. søndag i advent (9. december 2018 kl 10.00)

Denne søndag går børn fra kirken Luciaoptog i begyndelsen af gudstjenesten. 
Alle børn der har lyst, er velkomne til at være med. Husk at medbringe et hvidt lagen, hvide strømper eller strømpebukser, hvid trøje og evt. sikkerhedsnåle. Vi mødes i børnekirkelokalet kl. 9.40 og forældrene må meget gerne hjælpe med at få børnene gjort klar 😊.

TEMA FOR PRÆDIKEN: Figentræsevangeliet!
Jesus fortæller i dagens tekst, at der forud for at han kommer synligt igen for at dømme verden og os der lever på den, skal ske en masse tegn. Men vi skal ikke blive bange. Hvad skal vi så? Vi skal se på figentræet, siger Jesus!

PRÆST: Søren Overby

GUDSTJENESTELEDER: Kurt Pedersen - gudstjeneste@herningbykirke.dk (kontakt vedkommende inden gudstjenesten, hvis du har en meddelelse).

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er mini-, børne- og juniorkirke (se mere info nedenfor).

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er ikke børne- og juniorkirke til denne gudstjeneste, men stadig minikirke.

EFTER GUDSTJENESTEN er der gratis kaffe og fællesskab i caféen, hvor alle er velkomne! 

STORT BOGSALG: Brian Thorø kommer og sælger bøger, CD'er og andet der måske kan bruges som en julegave!

EFTER GUDSTJENESTEN er der fællesspisning i caféen. Alle er velkomne.
0-3 år: gratis
4-12 år: 10kr
12 - år: 30kr

14. søndag efter trinitatis (2. september 2018 kl 10)

GENERATIONSGUDSTJENESTE - dvs. en gudstjeneste for alle generationer

PRÆST: Søren Mejer Overby

GUDSTJENESTELEDER: Jens Kristian Nielsen - gudstjeneste@herningbykirke.dk (kontakt vedkommende inden gudstjenesten, hvis du har en meddelelse).

TEMA: ET BUDSKAB TIL ALLE GENERATIONER

EFTER GUDSTJENESTEN er der fællesspisning! (0-3 år: Gratis; 4-12 år: 10kr; 12 - år: 30kr)

Se dagens bibeltekster her

NT-læsning: Rom 15,4-7
Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som Skrifterne giver os, kan fastholde håbet. Udholdenhedens og trøstens Gud give jer ét og samme sind, sådan som Kristus Jesus vil det, så I enigt med én mund lovpriser Gud, vor Herre Jesu Kristi fader! Tag derfor imod hinanden, ligesom Kristus har taget imod jer til Guds ære.

Prædiketekst: Luk 21,25-36
Jesus sagde: »Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen. Mennesker skal gå til af skræk og af frygt for det, der kommer over verden, for himlens kræfter skal rystes. Og da skal de se Menneskesønnen komme i en sky med magt og megen herlighed. Men når disse ting begynder at ske, så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.«

Og han fortalte dem en lignelse: »Se på figentræet og alle de andre træer. Så snart I ser dem springe ud, ved I af jer selv, at sommeren allerede er nær. Sådan skal I også vide, når I ser dette ske, at Guds rige er nær. Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker. Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.

Tag jer i agt, så jeres hjerte ikke sløves af svir og drukkenskab og dagliglivets bekymringer, så den dag pludselig kommer over jer som en snare; for den skal komme over alle dem, der bor ud over hele jorden. Våg altid, og bed om, at I må få styrken til at undslippe alt det, som skal ske, og til at stå foran Menneskesønnen.«
 
GT-læsning: Es 11,1-10
Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod. Over ham hviler Herrens ånd, visdoms og indsigts ånd, råds og styrkes ånd, kundskabs og gudsfrygts ånd; han lever og ånder i frygt for Herren. Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser, fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører; han dømmer de svage med retfærdighed, fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse. Han slår voldsmanden med sin munds stok, og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige; retfærdighed er bæltet om hans lænder, trofasthed bæltet om hans hofter. Ulven skal bo sammen med lammet, panteren ligge sammen med kiddet; kalv og ungløve græsser sammen, en lille dreng vogter dem. Koen og bjørnen bliver venner, deres unger ligger sammen, og løven æder strå som oksen. Spædbarnet leger ved slangens hule, det lille barn stikker sin hånd ind i hugormens hul. Ingen volder ondt eller ødelæggelse på hele mit hellige bjerg; for landet er fyldt med kundskab om Herren, som vandet dækker havets bund. På den dag skal Isajs rodskud stå som et banner for folkeslagene; til ham skal folkene søge, og hans bolig skal være herlighed.

Kommentér / spørg

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dagens gudstjeneste, prædikenen eller noget tredje, så skriv her (offentliggøres ikke):

Skriv navn / telefon / mail hvis du ønsker svar :)

Dagens gudstjeneste

En typisk gudstjeneste

Indledning

Velkomst

Dagens tema præsenteres

Skriftemål eller barnedåb

Skriftemål er en mulighed for hver især at være ærlig over for Gud, bekende sin synd og få tilsagt syndernes forladelse. Ønsker du et personligt skriftemål kan du læse mere om det her og kontakte vores præst).

Er der dåb, går dette i stedet for skriftemålet. 

Lovsang

Sange, vi synger om og til Gud, hvor vi sætter ord på tro, tvivl og håb og takker ham for hvem han er.

Om man under sangen sidder, står, knæler, løfter hænder, lukker eller åbner øjne, er helt op til lyst og temperament!

Trosbekendelse

Den Apostolske Trosbekendelse er den ældste trosbekendelse, og den som næsten alle verdens kirker bygger på. Ordet apostolsk betyder, at den går tilbage til de første apostles tid. Altså de første mennesker, som forkyndte det kristne budskab.

Børnekirkesang og afgang til mini-, børne- og juniorkirke

Alle børn inviteres op foran for at synge vores børnekirkesangen. Efter sangen er alle børn og juniorer velkomne til:

  • Minikirke (0 – 4 år i følge med voksen): er i caféen
  • Børnekirke (4 år – 2. kl.): Er i børnekirkelokalet
  • Juniorkirke: (3.-6. kl.): Er i juniorkirkelokalet

Børnene kommer tilbage inden nadver!

Til de fleste gudstjeneste kan du også følge gudstjenesten på livesteam i caféen.

Ord

Tekstlæsninger

Her læses prædiketeksten + en tekst fra Det Gamle og/eller Det Nye Testamente. Find dem ovenfor!

Prædiken

Holdes typisk af kirkens præster og varer ca. 20 minutter. Hør tidligere prædikener her!

Fællesskab

Åben mikrofon

Mulighed for at dele oplevelser, tanker, forbønsemner, vidnesbyrd og ord med hinanden.

Paulus i 1. Korintherbrev kap 14, vers 26
"Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse."

Menighedsbøn

En fra menigheden beder en bøn på vegne af hele menigheden. Vi beder for verden, kirken, mennesker omkring os og os selv.

Nadver (lovsang og mulighed for forbøn imens)

Nadver er et måltid, som Jesus inviterer os til. Her rækker han os sit legeme og blod i skikkelse af et lille stykke brød og lidt vin, som tegn på at han har betalt for al den synd, som vi bærer på. Det er Guds måde at gøre det konkret for os, at vi er tilgivet. Alle der gerne vil tage imod det, er velkomne til at være med ved nadveren.

Forbøn handler om, at du kan gå hen til en fra menigheden og nævne noget du gerne vil at vedkommende beder for på dine vegne. Det kan være om dig selv eller andre. Alt hvad du nævner for vedkommende er fortroligt og siges ikke videre til andre.

Afslutning

Meddelelser

Her gives meddelelser om kommende arrangementer og lignende. Har du noget du gerne vil give besked om, skal du senest inden gudstjenesten kontakte gudstjenestelederen.

Velsignelsen

Denne velsignelse er et citat fra 4. Mosebog kapitel 6, vers 24-26:

"Herren velsigne dig og bevare dig, Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig, Herren løfte sit ansigt mod dig og give dig fred."

Indholdmæssigt betyder det, at Gud ser på os med nådige øjne, fordi Kristus står ved vores side, og har taget alt det, vi skylder Gud, på sig! Derfor kan vi have fred. Derfor er vi velsignede!

 

Lovsang

Vi slutter gudstjenesten i lyset af Guds velsignelse og synger en sang hvor vi takker Gud!

Herefter er der enten fællesspisning eller kaffe i caféen. Alle er meget velkomne!

Vil du vide mere?

Følg med

Nyhedsbrev og facebook

Ud over vores kalender kan du følge med i hvad der sker her:

Kontakt

Hiv fat i en
  • Er du ny i kirken og vil vide mere?
  • Vil du gerne snakke med en om tro, eller har du spørgsmål til prædikenen?

Så henvend dig til præsten eller velkommerne, som står og hilser på alle i døren (dem der bærer keyhangers om halsen).

Find kontaktoplysninger her

Kalender

  • Gudstjeneste
    16-12-2018 10:00
  • Ingen gudstjeneste denne søndag
    23-12-2018 01:00
  • Julegudstjeneste
    24-12-2018 11:00
  • Juledagsgudstjeneste
    25-12-2018 10:00
  • Nytårsgudstjeneste
    01-01-2019 15:30
Copyright © 2018 Herning Bykirke