Velkommen til gudstjeneste

Vores gudstjenester er det samlende sted i Herning Bykirke, et sted, hvor Gud møder os, hvor vi møder hinanden og hvor vi ønsker at flere skal møde Gud. Vi håber, at du vil befinde dig godt her.

Har du en kommentar til gudstjenesten? Skriv den her

Dagens gudstjeneste

18. søndag efter trinitatis (30. september 2018 kl 10)

PRÆST: Christian Poulsen

GUDSTJENESTELEDER: Louise Svinth - gudstjeneste@herningbykirke.dk (kontakt vedkommende inden gudstjenesten, hvis du har en meddelelse).

TEMA: AT BLIVE I KRISTUS

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er mini-, børne- og juniorkirke (se mere info nedenfor).

FOR BØRN OG JUNIORER: Der er ikke særskilt program for børn og juniorer til denne gudstjeneste.

EFTER GUDSTJENESTEN er der gratis kaffe og fællesskab i caféen, hvor alle er velkomne! 

EFTER GUDSTJENESTEN er der fællesspisning i caféen. Alle er velkomne.
0-3 år: gratis
4-12 år: 10kr
12 - år: 30kr

14. søndag efter trinitatis (2. september 2018 kl 10)

GENERATIONSGUDSTJENESTE - dvs. en gudstjeneste for alle generationer

PRÆST: Søren Mejer Overby

GUDSTJENESTELEDER: Jens Kristian Nielsen - gudstjeneste@herningbykirke.dk (kontakt vedkommende inden gudstjenesten, hvis du har en meddelelse).

TEMA: ET BUDSKAB TIL ALLE GENERATIONER

EFTER GUDSTJENESTEN er der fællesspisning! (0-3 år: Gratis; 4-12 år: 10kr; 12 - år: 30kr)

Se dagens bibeltekster her

Prædiketekst: Joh 15,1-11
Jesus sagde: »Jeg er det sande vintræ, og min fader er vingårdsmanden. Hver gren på mig, som ikke bærer frugt, den fjerner han, og hver gren, som bærer frugt, den renser han, for at den skal bære mere frugt. I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer. Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre. Den, der ikke bliver i mig, kastes væk som en gren og visner; man samler dem sammen og kaster dem i ilden, og de bliver brændt. Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det. Derved herliggøres min fader, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple. Som Faderen har elsket mig, har også jeg elsket jer; bliv i min kærlighed. Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed. Sådan har jeg talt til jer, for at min glæde kan være i jer og jeres glæde blive fuldkommen.«
 
GT-læsning: Sl 121
Jeg løfter mine øjne mod bjergene, hvorfra kommer min hjælp? Min hjælp kommer fra Herren, himlens og jordens skaber. Han lader ikke din fod vakle, han, som bevarer dig, falder ikke i søvn. Han, som bevarer Israel, falder ikke i søvn, han sover ikke. Herren bevarer dig, Herren er din skygge ved din højre side. Om dagen stikker solen dig ikke, månen ikke om natten. Herren bevare dig mod alt ondt, han bevare dit liv. Herren bevare din udgang og din indgang fra nu af og til evig tid.
 
NT-læsning: 1Joh 4,12-16a
Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os, og hans kærlighed er fuldendt i os. Deraf ved vi, at vi bliver i ham og han i os: at han har givet os af sin ånd. Vi har set og bevidner, at Faderen har sendt sin søn som verdens frelser. Den, der bekender, at Jesus er Guds søn, i ham bliver Gud, og han bliver i Gud. Og vi kender og tror på den kærlighed, som Gud har til os.

Kommentér / spørg

Har du et spørgsmål eller en kommentar til dagens gudstjeneste, prædikenen eller noget tredje, så skriv her (offentliggøres ikke):

Skriv navn / telefon / mail hvis du ønsker svar :)

Dagens gudstjeneste

En typisk gudstjeneste

Indledning

Velkomst

Dagens tema præsenteres

Skriftemål eller barnedåb

Skriftemål er en mulighed for hver især at være ærlig over for Gud, bekende sin synd og få tilsagt syndernes forladelse. Ønsker du et personligt skriftemål kan du læse mere om det her og kontakte vores præst).

Er der dåb, går dette i stedet for skriftemålet. 

Lovsang

Sange, vi synger om og til Gud, hvor vi sætter ord på tro, tvivl og håb og takker ham for hvem han er.

Om man under sangen sidder, står, knæler, løfter hænder, lukker eller åbner øjne, er helt op til lyst og temperament!

Trosbekendelse

Den Apostolske Trosbekendelse er den ældste trosbekendelse, og den som næsten alle verdens kirker bygger på. Ordet apostolsk betyder, at den går tilbage til de første apostles tid. Altså de første mennesker, som forkyndte det kristne budskab.

Børnekirkesang og afgang til mini-, børne- og juniorkirke

Alle børn inviteres op foran for at synge vores børnekirkesangen. Efter sangen er alle børn og juniorer velkomne til:

  • Minikirke (0 – 4 år i følge med voksen): er i caféen
  • Børnekirke (4 år – 2. kl.): Er i børnekirkelokalet
  • Juniorkirke: (3.-6. kl.): Er i juniorkirkelokalet

Børnene kommer tilbage inden nadver!

Til de fleste gudstjeneste kan du også følge gudstjenesten på livesteam i caféen.

Ord

Tekstlæsninger

Her læses prædiketeksten + en tekst fra Det Gamle og/eller Det Nye Testamente. Find dem ovenfor!

Prædiken

Holdes typisk af kirkens præster og varer ca. 20 minutter. Hør tidligere prædikener her!

Fællesskab

Åben mikrofon

Mulighed for at dele oplevelser, tanker, forbønsemner, vidnesbyrd og ord med hinanden.

Paulus i 1. Korintherbrev kap 14, vers 26
"Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse."

Menighedsbøn

En fra menigheden beder en bøn på vegne af hele menigheden. Vi beder for verden, kirken, mennesker omkring os og os selv.

Nadver (lovsang og mulighed for forbøn imens)

Nadver er et måltid, som Jesus inviterer os til. Her rækker han os sit legeme og blod i skikkelse af et lille stykke brød og lidt vin, som tegn på at han har betalt for al den synd, som vi bærer på. Det er Guds måde at gøre det konkret for os, at vi er tilgivet. Alle der gerne vil tage imod det, er velkomne til at være med ved nadveren.

Forbøn handler om, at du kan gå hen til en fra menigheden og nævne noget du gerne vil at vedkommende beder for på dine vegne. Det kan være om dig selv eller andre. Alt hvad du nævner for vedkommende er fortroligt og siges ikke videre til andre.

Afslutning

Meddelelser

Her gives meddelelser om kommende arrangementer og lignende. Har du noget du gerne vil give besked om, skal du senest inden gudstjenesten kontakte gudstjenestelederen.

Velsignelsen

Denne velsignelse er et citat fra 4. Mosebog kapitel 6, vers 24-26:

"Herren velsigne dig og bevare dig, Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig, Herren løfte sit ansigt mod dig og give dig fred."

Indholdmæssigt betyder det, at Gud ser på os med nådige øjne, fordi Kristus står ved vores side, og har taget alt det, vi skylder Gud, på sig! Derfor kan vi have fred. Derfor er vi velsignede!

 

Lovsang

Vi slutter gudstjenesten i lyset af Guds velsignelse og synger en sang hvor vi takker Gud!

Herefter er der enten fællesspisning eller kaffe i caféen. Alle er meget velkomne!

Vil du vide mere?

Følg med

Nyhedsbrev og facebook

Ud over vores kalender kan du følge med i hvad der sker her:

Kontakt

Hiv fat i en
  • Er du ny i kirken og vil vide mere?
  • Vil du gerne snakke med en om tro, eller har du spørgsmål til prædikenen?

Så henvend dig til præsten eller velkommerne, som står og hilser på alle i døren (dem der bærer keyhangers om halsen).

Find kontaktoplysninger her

Coming up!

Se kalender

Copyright © 2018 Herning Bykirke